tisdag 18 februari 2014

Stringhyllan

Stringhyllan passar såväl i retrohemmet som i det moderna. Jag önskar nästan att jag hade en för varje vägg. Den är ju bara så snygg!

År 1949 skapades stringbokhyllan av Nisse och Kajsa Strinning. Det hela började med att Bonniers Folkbibliotek skapade en tävling där de sökte en monterings- och utbyggbar bokhylla. Bidraget från Nisse och Kajsa var en utveckling av diskstället Elfa som Nisse hade ritat några år tidigare. Hyllan ''String'' vann tävlingen och blev en succé efter en utställning i Helsingborg 1955.

Senare utvecklade man hyllan ännu mer och började även tillverka vitrinskåp, låtsektioner, tidningshylla, sekretär och golvmodeller. Idag går det också att få tag på nytillverkade stringhyllor av olika modeller.

Såhär ser det ut i min stringhylla:

Fyra favoriter: Väckarklocka, Guldkroken, Berså & PO Ström

Triss i blått

Vaser från Sea & fåglar från UE

Här har vi faktiskt en nytillverkad ugglan som är från Åhléns

Självklart finns även Kobran med på ett hörn!

När jag fick höra att min farmor slängde sin stringhylla på tippen höll jag nästan på att ramla av stolen. Det fick mig verkligen att fundera på vilka skatter som gömmer sig på botten av alla containrar. Men precis som ordspråket lyder, en mans skräp är en annan mans skatt. Tyvärr ser vi ju värde i olika saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar