onsdag 5 mars 2014

Min samling vaser

Sedan jag såg PO Ströms vaser från Alsterfors för första gången har jag förälskat mig i färgsprakande glasvaser i olika färger och former. Min tanke har alltid varit att ha en uppsjö av vaser stå på ett sideboard i teak. I sommras köpte jag ett väldigt billigt och fint litet sideboard på auktion så nu kan man beundra alla mina glasvaser där. Varje gång jag går in i mitt rum så blir jag så glad över att se min färgglada lilla samling som förhoppningsvis blir ännu större inom en snar framtid. Jag har haft turen att hitta vaser gjorda av just Per Olof Ström för så lite som 30 och 40kr, de brukar i vanliga fall kosta 10 gånger så mycket på Tradera.

Idag har min samling växt sig lite större och nu välkomnar jag även andra glasbruk så som Elme, Lindshammar, Ryds Glasbruk och till och med Ikea! Drömmen är att hitta en stor glasflaska/vas med glaskula från Holmegaard, men det får jag nog fortsätta drömma om ett bra tag till, iallafall om jag ska springa på en till det priset jag vill! ;)

Den gula och gröna vasen i bakgrunden kommer från Ikea. 

Alla vaser på bilden (inklusive glaskulan) är från Alsterfors av PO Ström. 

Denna vet jag tyvärr inte vart den kommer ifrån, någon som kan hjälpa mig?

Här ser ni flaskorna från Holmegaard, design Otto Brauer! (bild lånad från Antikvarlden.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar